SEO Kontrol Listesi ve Google Sıralama Faktörleri
SEO çok geniş ve kapsamlı bir konudur. Google sıralama faktörleri sürekli değişen ve gelişen bir yapıda olması nedeniyle, web site sahipleri de bu güncellemelere ayak uydurmak zorundadır. Bu yazımızda bilinen en önemli Google sıralama faktörlerini listeleyeceğiz. Amacımız, yeni bir web sitesi oluşturduğunuzda ya da mevcut sitenizde ilk temel optimizasyonlarınızı yapabilmenizi sağlamak.
Özetle SEO Nedir;
“SEO kelimesi, “Search Engine Optimization” ifadesinin baş harflerinden oluşmaktadır. Türkçe karşılığı, arama motoru optimizasyonu olarak ifade edilmektedir. SEO çalışmasını inceleyecek olursak; isminden de anlaşılacağı üzere, internet projelerinin arama motorlarına belli başlı kurallar ile uygun hale getirilmesi ve bu sayede sitelerin arama motorlarında üst sıralara çıkmasını sağlayan bir çalışma olarak nitelendirebiliriz. SEO ile web siteleri, Google başta olmak üzere tüm arama motorlarında daha görünür olur ve trafiklerini artırır.”
Kaynak: https://www.seocu.com/seo
Arama motoru optimizasyonu (SEO) konusu, tüm web site sahiplerinin önem vermesi gereken ve sürekli üzerinde çalışması gereken bir unsur olduğunu yazımızın başında belirtelim. Bir web site sahibinin dikkat etmesi gereken, SEO kontrol listemiz aşağıdaki ana maddelerimizden oluşmaktadır.
- Teknik SEO Faktörleri
- Site İçi Optimizasyonlar
- Site Dışı optimizasyonlar
Yukarıdaki ana maddelerimizden görüleceği üzere, SEO çalışması tek kişilik bir çalışma değildir. Bu nedenle çalışmalarınıza, içerik ekiplerini ve yazılımcılarınızı dahil etmeniz gerekmektedir. Şimdi aşağıda bu ana maddelerimizi alt maddeler halinde açıklayalım.
Teknik SEO Faktörleri
Teknik SEO, web sitenizin Google’da listelenebilmesi için örümcekler tarafından okunabilirliğini iyileştirmektir. Google botları, dünyada milyarlarca web sitesini tarayarak indekslemektedir. Eğer web sitenizde teknik hatalar veya eksiklikler varsa, Google sizi iyi bir şekilde tarayamayacaktır. Buda sitenizin iyi bir indeks alamamasına neden olacaktır. İşte tüm bu konular teknik SEO içerisinde yer almaktadır. Aşağıda teknik SEO maddelerini daha detaylı inceleyelim.
Ücretsiz Teknik Analiz Araçları
Teknik analiz araçları size buradaki tüm maddeler için yardımcı olacaktır. Kullanmanız gereken araçlar; Google Analytics, Google Search Console, SEOCU.COM SEO Analiz aracı. Bu araçlar tüm optimizasyon süreçlerinde size yol gösterecektir.
XML Site Haritası
Site haritasını, siteniz için Google’a sunduğunuz içindekiler sayfası gibi düşünebilirsiniz. Sitenizin tüm sayfa URL’lerini Google’a gösterebilmek ve hızlı indeks alabilmek için kullanmanız gereken bir dosyadır.
Dinamik olarak hazırlayacağınız bir site haritası ile sitenize yeni eklenen ürün, haber gibi sayfalar otomatik olarak site haritanıza yazılacaktır. Bu durumda Google yeni açılan sayfalarınızı daha hızlı keşfedecek ve hızlı bir indeksleme alacaksınız. Unutulmaması gereken en önemli konu, site haritanızı Google Search Console aracına yüklemeniz gerekmektedir. Aksi halde Google site haritanızı bulamaz.
Robots.txt Dosyası
Robots.txt dosyası, arama motorlarına sitenin hangi sayfalarının, bölümlerinin veya dosyalarının indekslenmeyeceğine dair talimatlar sağlar. Varsayılan olarak her web sitesi Google indekslerine açıktır. Ancak bazı durumlarda, bazı sayfaları veya siteyi tamamen indekslere kapatmak isteyebiliriz. Örneğin; tasarım aşamasında olan sitemizin hataları Google’a yansımaması için sitemizi tamamen indekslere kapatabiliriz. Ya da indeks almasını istemediğimiz kopya içerikli sayfalarımızı indekslere kapatabiliriz. Bu gibi durumlarda robots.txt dosyasına ekleyeceğiniz özel parametreleri kullanarak arama motoru botlarına talimatlar verebilirsiniz.
Site Mimarisi
Sayfalarınızı ne kadar iyi bir şekilde bölümlendirirseniz o kadar iyidir. İyi kategorize edilmiş bir web sitesini Google botları çok daha iyi anlar ve daha iyi bir şekilde sıralar. Aynı şekilde site ziyaretçilerinizde sitenizi daha iyi bir şekilde kullanacaktır. Dizin yapınızı ve URL yapınızı, sitenizin içeriği ile tutarlı ve anlamlı yapmanız önerilmektedir.
Sayfa Hızı
Arama motorları, sayfa hızını sıralama faktörlerine dahil etmek için yıllar boyunca çalıştı. Sonunda Google ve benzer arama motorları, sayfa hızını sıralama faktörü olarak kullanmaya başladı.
Sayfalarınızda JavaScript kullanımını ve ağır yüklenen kod parçalarını en aza indirmenin yollarını arayın ve öğeleri harici olarak önbelleğe almanın veya yüklemenin yollarını bulun.
Sayfa yükleme sürelerinizi rekabetçi seviyelere çıkarmak için kendi web sitenizde optimize edilecek doğru alanları belirlemenize yardımcı olabilecek bazı harika geliştirici araçları vardır.
Hız optimizasyonu için örnek; https://pagespeed.web.dev/
Mobil Uyumlu Tasarım
Mobil uyumlu olmak zorunda olduğumuz bir gerçek. Ancak sitenizi duyarlı tasarım gibi bir mobil çerçevede oluştursanız bile, sitenin gerçekten mobil hatalarının olmadığına emin olmanız önemlidir. Bu nedenle sitenizin sayfalarını sürekli olarak Google’ın mobil testinden geçirmenizi öneririz. Bunun yanında Google Search Console aracını takip ederseniz, burada da mobil hatalarınızın listelendiğini göreceksiniz.
404 Sayfa Tasarımı
Özel bir 404 sayfası oluşturmayı ve üzerine faydalı bilgiler eklemeyi unutmayın. Varsayılan bir tarayıcı hatasıyla karşılaşarak sitenize gelen bir ziyaretçiyi kaybetmek istemezsiniz. Ya da kaldırdığınız bir ürün sayfanıza hala trafik alıyor olabilirsiniz.
Bu gibi yolunu kaybeden ziyaretçileri kazanmak için yardımcı bağlantılar, gezinme, site arama işlevi ve iletişim seçeneklerini içeren 404 sayfa tasarımı oluşturmalısınız.
SSL Sertifikası
Mobil uyumluluk ve site hızı ihtiyaçları gibi, güvenli bir sitesine sahip olmak önemlidir. Web sitenizde SSL sertifikası yoksa, Chrome’da veya diğer tarayıcılarda bir güvenlik uyarısı görünmektedir. Bu güvenlik uyarını gören kullanıcılarınız sitenizi terk edecekleridir. Sitenize bir SSL sertifikası uygulamak gibi basit bir adımı atarak web sitenize güven aşılayın.
Önemli Web Verileri (Core Web Vitals)
Önemli Web Verileri, 2022 yılıyla beraber Google için bir sıralama faktörü oldu. Bu sıralama faktörü, mobil uyumluluk ve sayfa hızı gibi bilinen en net sıralama faktörleri içerisine girdiğini söyleyebiliriz. Bu sayfa deneyimi faktörü için yazılımcınıza ihtiyacınız olduğunu önceden belirtelim. Aşağıda önemli web verilerini açıklayalım;
En Büyük Görünür İçerik (LCP)
Site ziyaretçisinin ilk girişi sağladığı süreden, görünen ekrandaki en büyük içeriğin oluşma süresini ifade etmektedir.
İlk Giriş Gecikmesi (FID)
Siteye ilk kez giriş yapan bir kullanıcının, siteyle girdiği etkileşimi ölçmektedir. Örnek vermek gerekirse, Web sitesinin oluşumundan sonra, kullanıcının bir bağlantıya veya form düğmesine tıklaması sonrasında alınan yanıt süresini içermektedir.
Kümülatif Düzen Kayması (CLS)
Sayfa oluşana kadar geçen süre içerisinde, sayfada bulunan bileşenlerin doğru boyutta ve düzende oluşmasını ifade etmektedir. Örneğin; yükseklik ve genişlik değerlerine sahip olmayan görseller, sayfa yüklenene kadar geçen süre içerisinde bazı kaymalara neden olacaktır.
Site İçi Optimizasyonlar
Site içi SEO’dan bahsedildiğinde, çoğu insan anahtar kelimeler, içerik, meta etiketleri gibi konuları düşünmektedir. Evet bunlar hala geçerlidir. Ancak bundan çok daha fazlasını düşünmek gerekmektedir. İçerik stratejileri, sayfalar arası bağlantılar, tutarı içerikler ve semantik içerikler gibi konuları da hayatımıza katmamız gerekir.
Anahtar Kelimeler
Hedef kitleniz hakkında anahtar kelime araştırması veya daha geniş araştırma yapmadıysanız, burada duraklamanız ve kitlenizin web sitenizi bulmak için hangi konuları ve kelime öbeklerini kullanacağını öğrenmek için biraz zaman ayırmanız gerekir. Bu arada hemen belirtelim, belirlediğiniz anahtar kelimeleri rastgele sayfada fazlasıyla kullanmak ve sayfayı anahtar kelimelerle doldurma günleri çoktan geride kaldı. Buna devam ediyorsanız siteniz ciddi anlamda sıralama kaybedecektir.
İçerik
İçerik konusunu yıllarca 300 kelimelik anahtar kelimeleri içine sıkıştırdığımız makalelerden ibaret olduğunu düşündük. Aslında en büyük yanılgı içeriği sadece makale olarak sanmamızdan geliyor. Sitenize ekleyeceğiniz videolar, resimler, online sınavlar vb. her şey aslına bir içeriktir. Dolayısıyla 300 kelimelik makale ötesinde kaliteye öncelik vermek gerekir. Makalelerinizi, videolarınızı yani tüm içeriklerinizi kullanıcıların faydalanması için hazırlamanız gerekir. Google için üretilen içerikler size hiçbir fayda sağlamayacaktır.
SEO Dostu URL
Arama motorları her türden URL’yi indeksleyebilir. İndeksleme konusunda herhangi sorun olmayacaktır. Ancak, URL ile kullanıcılarımıza ve arama motorlarına sayfamız hakkında bilgi verebiliriz. Bu fırsatı kaçırmamak adına anlamlı ve akılda kalıcı URL yapısını tercih etmemiz gerekmektedir.
Meta Title Etiketleri
Title etiketi tek başına size bir sıralama kazandırmayacaktır. Ancak her sayfa için benzersiz ve sayfanızla ilgili title etiketleri oluşturmanız sizi tercih sebebi yapacaktır. Karakter sınırlarını aşmadan, anahtar kelimelerinizi içeren etkili sayfa başlıkları tıklamalarınızı artıracaktır. Buda dolaylı yoldan bir sıralama faktörü olarak karşımıza çıkmaktadır.
Meta Description Etiketi
Meta Title etiketi gibi, her sayfa için özel ve konuyla alakalı bir meta açıklamaya ihtiyacımız var. Meta Description etiketlerinizin, kullanıcıya yardımcı olduğundan, içerikle ilgili anahtar sözcükler içerdiğinden ve başlık etiketiyle bağlam oluşturmaya yardımcı olduğundan emin olun.
Headin Etiketleri (Başlıklar)
Başlık veya “H” etiketlerinin SEO açısından önemi tartışılmaktadır . Yine, tek bir öğeye değil, bağlam oluşturmak için tüm öğelerin uyum içinde nasıl çalıştığına odaklanın.
Başlık etiketlerini kullanabiliyorsanız, bunu düzenli bir şekilde yapın ve alakalı anahtar kelimeler kullandıklarından emin olun. Her sayfada yalnızca bir adet H1 etiketi kullanmaya çalışın ve diğer H etiketlerinden önce gelmesine dikkat edin.
Yapılandırılmış Veriler
Mutlaka doğrudan bir sıralama faktörü olmasa da Schema.org işaretlemesi, bağlam oluşturmanın tam kalbine gider. Web sitenizin içeriği için uygun yapılandırılmış veri işaretlemesini kullanmak, arama motorlarına konunuzun hangi segmentte veya kategoride olduğuna dair başka bir ipucu sağlamaya yardımcı olabilir.
Site Dışı Optimizasyonlar
Site içi faktörler, içeriğinizin arama motorlarına olan alaka düzeyini ve güvenini etkiler. Dış faktörler ise “yetkili ve popüler” durumunuzu etkiler ve sitenizi konunun güvenilir uzmanı olarak onaylar. Ancak suni yapılan popülerlik çalışmalarında da ceza almanıza, sıralama kaybetmenize neden olur.
Backlink (Bağlantılar)
Güvenilir ve yetkili web sitelerinden web sitenize gelen bağlantılar (diğer bir deyişle geri bağlantılar) SEO’da büyük rol oynar. Ayrıca, bağlantısız marka sözleri (aka alıntılar) ve web sitenizin web’de ne kadar konuşulduğu da önemlidir. Bir web sitesi neden bana link versin? Sorunuzu aşağıda cevaplayalım;
Yayıncı olarak harika bir içerik oluşturduğunuzda, herkes sizi referans göstermek isteyecektir. Sonuç olarak emek vererek hazırlanan her içeriğe, karşılık verecek birçok web sitesi vardır. İnternetin çalışma prensibi zaten bağlantı kurmak olması nedeniyle kaliteli bir içeriğe, kaliteli bir siteye link verende bundan fayda görecektir.
Sosyal Medya
Sosyal medya, sıralamalarınızı doğrudan etkilemese bile SEO (ve diğer dijital pazarlama) çabalarınızı da geliştirebilir. Sosyal medya hesaplarınızdan sitenize alacağınız trafikler oldukça önemlidir. Bunun yanında sitenizi tanıtmak, markanızı duyurmak içinde sosyal medya kanalları oldukça önemlidir.
SEO Tek Seferlik Değil Süreklilik Gerektirir
Umuyoruz ki bu kontrol listesi, web sitenizi optimize etmenize yardımcı olur. Web sitenizin teknik ve sayfa içi SEO’sunda sürekli iyileştirmeler yaparak, Google’ın içeriğinizi bulmasına ve dizine eklemesine yardımcı olabilirsiniz. Unutmayın SEO tek seferlik bir çalışma değildir. Sürekli geliştirme ve iyileştirme yapan siteler her zaman kazanacaktır.