Back

Tanıtım Filmi Senaryosu Nasıl Olmalıdır?

1) Klasik Senaryo Yapısı

Bütün meşhur sinema film senaryoları aynı temel yapı üzerine kurulur. Aynı şekilde siz de tanıtım videonuzun senaryosu için bu temel yapıyı takip edebilirsiniz. Bu temel senaryo yapısını uygulamak, potansiyel müşterilerinizin (hedef kitlenizin) ilgisini çekmek ve merakını uyandırmak için gerekli unsurlara yer vermenizi sağlayacaktır.

Klasik senaryo yapısı, genel olarak üç bölüm üzerine kurulur; bunlara giriş, gelişme ve sonuç diyebiliriz. Animasyon tanıtım video senaryosu da, bu kavramları biraz farklı adlandırmak kaydı ile yine bu temel bölümlerle çalışır. Biz bu üç bölüme “giriş, gelişme ve sonuç” yerine “Ne, Nasıl, Neden” isimlerini veriyoruz.

Bölüm 1: “Ne / Hangi”

Tanıtım videonuzun senaryosunun ilk açıklaması gereken şeyi, “Ne problemi veya Hangi problem” sorularıyla ifade ediyoruz. Yani ürün veya hizmetiniz, müşterinizin hangi problemini çözüyor. Tanıtım videosuna, hedef kitlenizin yaşadığı problemi ifade ederek başlamak, potansiyel müşterilerinizin hemen dikkatini çekecektir. Böylece hedef kitleniz, kendi problemini konu edinen bir videoyu sonuna kadar izlemek isteyecektir. Buradaki “Ne / Hangi” sözcükleri, aslında müşterilerinizin internette aradığı şeydir. Bu nedenle videonun hemen başında bu konuya açıklık getirmek son derece isabetli olacaktır.

Bölüm 2: “Nasıl”

Birince bölümde, potansiyel müşteri kitlemizin yaşadığı problemi ortaya koyduğumuza göre, şimdi ikinci bölümde bizim ürün veya hizmetimizin bu problemi NASIL çözdüğünü açıklamamız gerekiyor. Çözüm konusunu olabildiğince basit ve direk olarak açıklamamız gerekiyor. Senaryo yazarken bu bölümde en çok yapılan hatalardan biri de problem çözümünün çok fazla detaya girilerek yapılmasıdır. İzleyicilerin kafasını karıştıracak detaylara girip video süresini uzatmaya ve onları sıkmaya gerek yoktur.

Bölüm 3: “Neden”

Evet bu bölüme geldiğimizde müşteri kitlemiz problemini nasıl çözdüğümüzü artık biliyor. Ancak tabi ki bizimle benzer ürün ve hizmetleri olan diğer firmalar da (rakiplerimiz) aynı problemi çözebiliyorlar. Üçüncü bölümde, hedef kitlenize rakiplerimizi değil de neden bizi seçmeleri gerektiğini söylemeliyiz. Burası videonun en agresif bölümüdür. Çünkü ürünümüzün özelliklerini ve faydalarını açıklayacağız.

Bazen “Nasıl” ve “Neden” bölümleri çok benzer olur, biraz örtüşebilir ya da gerçekten ve tamamen aynı olabilir. Böyle bile olsa, videonun tamamında agresif olmayıp bunu videonun sonuna bıkmak daha doğru olacaktır.

İster animasyon video reklamı, isterseniz daha klasik bir tanıtım filmi için senaryo yazarken daima açık bir şekilde bu klasik senaryo yapısını kullanın. Çünkü bu denenmiş, anlatım açıklığı olan ve neredeyse dünyadaki herkesin aşina olduğu bir sistemdir. Bu aşinalık sizin lehinize çalışacak ve insanlar bilinçaltında vermek istediğiniz mesajı sezerek sizin markanıza odaklanacaklardır.

2) Senaryoyu Kısa Tutun

Bir video süresi ne kadar uzun olursa, o videonun tamamının izlenme ihtimali o kadar zayıf olacaktır. Araştırmalara göre insanların %85’i 30 saniyelik bir videonun tamamını izlemeye yatkındır. Süresi 2 dakikaya kadar olan bir videonun tamamının izlenme oranı ise %50 olarak belirlenmiştir. Bu aslında yine de iyi bir orandır. Ancak bir reklam videosu iki dakikayı geçiyorsa, izlenme oranı çok daha hızlı bir düşüş gösterecektir.

Yani animasyon reklam videomuzun senaryosu için çıkarmamız gereken ders nedir? Çok basit: Kısa ve Öz olmak!

Sunum metninin kelime sayısı, reklam videonuzun süresini belirler. Buna göre Türkçe 110 kelime civarı bir sunum metni ortalama 60 saniye video süresine tekabül eder.

3) Hemen Konuya Girin

Animasyon reklam videosunun iş fikrinizi, ürün veya hizmetinizi çabuk ve direk olarak anlatmaya yetecek kadar kısa olması gerektiğini öğrendik. Bir başka faydalı ipucumuz da basit olabilmektir. İşiniz veya ürününüzle ilgili bütün her şeyi bir buçuk iki dakikalık bir videoda anlatmaya çalışmayın. Lafı dolandırmadan bir an önce sadede gelin. Kendinize biraz zaman ayırıp videonuzun konusunu düşünün. Videoda hedef kitlenize vermek istediğiniz en önemli mesaja odaklanıp, önemli olmayan detaylardan uzak durmanız gerekir.

Konunuzla ilgili anlatmak istediğiniz birçok detaylı bilgiyi hedef kitlenize anlatamamaktan endişe etmeyin. Eğer videonuzu izleyenler gerçekten ürün veya hizmetinizle ilgilenirlerse, videoya sığdıramadığınız detaylı bilgileri web sitenizdeki yazılarda, diğer videolarda v.b. bulacaklardır.

4) Hedef Kitlenize Odaklanın

Animasyon reklam videosunun içeriği olarak aklınızda tutmanız gereken en önemli şey, hedef kitleniz ve problemlerini çözmede onlara nasıl yardımcı olduğunuzdur. Onlara bir şey satmaya çalışmaktan ziyade, gerçekten onlara yardımcı olabileceğinizi anlamalarını sağlayın. Ancak bu şekilde size gerçek bir güven duygusu içine girip ürün veya hizmetinizi satın almaya karar verirler.

Burada dikkat etmeniz gereken şey, videonun tüm süresi boyunca markanızın özelliklerinden bahsederken hedef kitlenizin problemini gözden kaçırmamaktır. Böyle olursa birçok satış-dönüşüm fırsatını kaçırabilirsiniz. Bir başka ifadeyle, bütün animasyon tanıtım videolarının odaklandığı asıl şey “ÇÖZÜM” olmalıdır. Videoda vurgulayacağınız “çözüm ve markanız” ortaklığı size birçok potansiyel müşteri getirecek olan en önemli şeydir.

5) Açık Bir Eyleme Çağrı İfadesi Kullanın

Hedef kitlenizin, videonuzu izledikten sonra ne yapmalarını istediğinizi açık bir şekilde belirtmeyi unutmayın. Bu eylem genellikle; “ayrıntılı bilgi için şu numarayı arayın”, “şu adresten ücretsiz üye olun”, “şu linkten ücretsiz e-kitabı indirin”, “mobil uygulamamızı hemen ücretsiz indirin” gibi ifadeler olabilir.

Aynı videoda birden çok eyleme çağrı ifadesi yapmayın! Sadece bir eylem çağrısı yapın ve de bu anlaşılır ve açık olsun. Tek videoda birden çok eyleme çağrı, kafa karışıklığına neden olacaktır. Bu da çabanızı sulandıracak veya daha da kötüsü hiçbir olumlu etki bırakmayacaktır.

Bununla birlikte eğer pazarlama stratejiniz, farklı eylem çağrıları yapmayı gerektiriyorsa, aynı reklam videonuzun farklı versiyonlarını yapabilir ve her birinde başka bir eylem çağrısını kullanabilirsiniz. Sonrasına bu farklı eylem çağrılı benzer videolarınızı, farklı reklam kampanyalarında veya A/B testlerinde hangisinin daha başarılı olduğunu ölçmek için kullanabilirsiniz.

Bu ana unsurlara ek olarak, animasyon reklam videonuzun senaryosunu yazarken dikkate almanız gereken birkaç hususu daha kısaca belirtelim.

Doğru Tonu Bulun: Hedef kitlenizi daima aklınızda tutmak, sadece onların aradıkları çözümü düşünmekten daha isabetlidir. Bu onların kim olduklarını, nereye ait olduklarını yaşlarını ve ait oldukları kitleyi hatırlamaktır. Bunların hepsi, videonuzda doğru tonlamayı yakalamanızda size yardımcı olur.

Espirili Bir Yaklaşım Kullanmak: Son birkaç yıldır eğlenceli bir havası olan şirket videoları sosyal medyada çokça paylaşılan içerikler arasında yer almaktadır. Bu bir tesadüf değildir. Eğlenceli bir üslubu olan içerikler, resmi bir üslup kullanan içeriklere göre daha fazla paylaşılma ihtimaline sahiptir. Eğer işinize eğlenceli bir bakış açısı bulabilirseniz onu denemelisiniz. Bu arada, sırf bu yüzden eğlenceli olmak zorunda olmadığınızı unutmayın. Eğer işinizle ilgili ince bir mizahi çizgi bulamazsanız zorlamayın.

Faydalarınızı Konuşun, Özelliklerinizi Değil: Yukarıda, “Neden” başlıklı 3. Bölümü anlatırken, ürün özelliklerinden bahsetmenin biraz agresif olduğunu söylemiştik. Bu satış agresifliğinden kurtulmanın harika bir yolu da, ürün veya hizmetinizin özelliklerinden değil faydalarından bahsetmektir. Ürününüzün teknik olarak çok kabiliyetli olduğundan bahsetmek her ne kadar çekici gelse de teknik konulara çok fazla girmek ters teperek istenmeyen sonuçlar doğurabilir. Yani, 50 inç HD ekranlardan bahsetmek yerine, büyük ekranlı televizyonların aile bireylerini etrafında toplayacağından bahsedebilirsiniz. Farkı görüyor musunuz? Birincisi olayı ıskalarken, ikincisi müşteriyi o durum içerisinde düşünmeye bir davettir.

Samet AVCI
Samet AVCI
Merhaba, benim adım Samet AVCI. Gaziantep'te yaşıyorum ve 16 yaşındayım. Digital Küre Reklam Ajansı'nda web tasarımcı olarak çalışıyorum. Bu işte bulunmaktan oldukça heyecan duyuyorum ve kariyerime erken yaşta başlamak benim için büyük bir fırsat. Web tasarımı, dijital dünyanın gelişmesiyle birlikte önemli bir hale geldi.

Yorum Yap

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir